بررسی جامعه شناختی میزان عرفی شدن دین در رسانه دینی «با تأکید بر تلویزیون» از دیدگاه دانشجویان دانشگاه اصفهان

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده ساجده اسماعیلی فرد
  • استاد راهنما مهدی ادیبی سده
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

سپهر عام رسانه های جمعی مدرن همه پدیده ها و عناصر فرهنگی از جمله دین را به گونه های مختلفی پوشش داده است. اقتضائات رسانه ای و نوع رویکرد و عملکرد این رسانه همواره مجال بحث از قابلیت و ظرفیت آن برای چنین رسالتی را فراهم نموده است. درحقیقت تعامل دین و رسانه سوالات و مباحث مهمی را به میان کشیده و دین پژوهان و رسانه پژوهان را به عرصه های مطالعاتی جدیدی سوق داده است. از جمله این مباحث در خصوص امکان عرفی شدن دین در نتیجه رسانه ای شدن آن می باشد و این سوالات مطرح می گردد که آیا استفاده از رسانه جهت اننتقال معانی دینی، آنها را در معرض ساده شدن، عامهپسند شدن، نمایشی شدن و . . . قرار داده است؟ و آیا رسانه ها به تقدس زدایی یا سکولاریزاسیون دین مدد می رسانند و یا در این باره نقش ویژه ای ندارند؟ این پرسشها قاعدتاً موضوعاتی برای پژوهش و بررسیاند. بر این اساس تحقیق حاضر با رویکرد نظری و پیمایشی، درابتدا به رویکردهای مطالعه در این حوزه و سپس به بررسی میزان عرفی شدن دین در تلویزیون دینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه اصفهان پرداخته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که از نظر دانشجویان امکان عرفی شدن دین در برنامه های دینی تلویزیون از حد متوسط بیشتر بوده است. اما در میان برنامه های مختلف دینی تفاوت هایی وجود دارد. بنابراین از دنیوی بودن تلویزیون گریزی نیست، ولی می توان انتظار داشت که همین تلویزیون دنیوی، جهت گیری دینی پیدا کند. و این در صورتی است که به دین به عنوان غایات دینی و اخلاقی و معنوی نگاه شود. در الگو ی «رسانه دینی همگرا» تعبیر رسانه دینی کاملاً با اقتضائات ذاتی رسانه ها از جمله رسانه تلویزیون هم سنخ و قابل جمع می باشد. در این الگو به دین به عنوان غایات دینی و اخلاقی و به رسانه های نوین به عنوان رسانه هایی همگرا با رسانه های سنتی و دیگر رسانه های مدرن نگاه می شود.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی نمودهای عرفی شدن دین در سبک زندگی جوانان شهر اصفهان (با تأکید بر نظریه عرفی شدن)

ظهورجامعة مصرفی به واسطة فزونی کالاهای مادی از یک سو و دموکراتیزه شدن مصرف و عمومیت یافتن آن از سوی دیگر، به انتخابی شدن زندگی روزمره می‌انجامد و همین امر نشان دهندة اهمیت روزافزون سبک زندگی در جامعة معاصر است. عامل مذهب نقش مهمی در گزینش سبک زندگی دارد. دین نه تنها مردم را نسبت به برخی از سبک‌های زندگی در قیاس با سبک‌های زندگی دیگر ترغیب می‌نماید، بلکه می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای در کنترل فر...

متن کامل

بررسی نمودهای عرفی شدن دین در سبک زندگی جوانان شهر اصفهان (با تأکید بر نظریه عرفی شدن)

ظهورجامعه مصرفی به واسطه فزونی کالاهای مادی از یک سو و دموکراتیزه شدن مصرف و عمومیت یافتن آن از سوی دیگر، به انتخابی شدن زندگی روزمره می انجامد و همین امر نشان دهنده اهمیت روزافزون سبک زندگی در جامعه معاصر است. عامل مذهب نقش مهمی در گزینش سبک زندگی دارد. دین نه تنها مردم را نسبت به برخی از سبک های زندگی در قیاس با سبک های زندگی دیگر ترغیب می نماید، بلکه می تواند تأثیر قابل ملاحظه ای در کنترل فر...

متن کامل

بررسی تأثیر پخش برنامه‌های دینی از تلویزیون بر میزان دینداری مخاطبان (با تأکید بر مناسک دینی)

با ظهور رسانه‌های جدید و نظریه‌های ارتباطی خاص آنها و البته به تبع شرایط اجتماعی هر دوره، نگاه‌های تازه‌ای در خصوص تعامل دین و رسانه شکل گرفته است. تعامل دین و رسانه‌، چه در نقش دو نهاد اجتماعی و چه پیام و ابزار انتقال، با توجه به وظایف رسانه‌ای و وجوه مختلف دینی موجود در سراسر دنیا نسبت به هریک از ادیان بزرگ، هنوز موافقان و مخالفان بسیاری در سراسر دنیا دارد. تلویزیون مهمترین رسانه در ایران است...

متن کامل

تأثیر فنّاوری‌های نوین رسانه‌ای بر «قطب خبری» شدن تلویزیون در جامعه (با تأکید بر سند افق رسانه)

سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی، به عنوان مهم‌ترین سازمان رسانه‌ای کشور، در سال 1383 با تصویب سند افق رسانه، راهبرد‌های خود را برای یک دوره ده ساله تدوین کرد. در این سند حوزه‌های مختلف از‌جمله «خبر» و «فنی» مورد توجه قرار گرفته‌اند و تأکید شده است با بهره‌گیری از فنّاوری‌های نوین رسانه‌ای، الگوی تولید و پخش خبر تغییر یابد. در این مقاله راهبرد‌های سند در ح...

متن کامل

بررسی تأثیر رشته تحصیلی بر میزان دین داری دانشجویان مختلف دانشگاه با تأکید بر رشته جامعه شناسی

چکیدهتاکنون توسط اندیشمندان عالم به دو نوع واقعیت اشاره شده است : واقعیت غیب و واقعیت مشهود . اندیشمندان ادیانابراهیمی در مورد واقعیت غیب و رابطه آن با واقعیت مشهود با استناد به وحی الهی سخن م ی گو یند. این سخنان دردوران قبل از رنسانس در ارو پا آنچنان با خرافات مخلوط شده بود که اندیشمندان آن دیار را بر آن داشت تا صرفا بهتجربیات خود اتکا کنند و فقط به واقعیت مشهود بپردازند . از این رو مکتب دنیاگ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023